donderdag 23 mei 2013

Een kooi voor je parkiet

Hallo lezers,

Vandaag schrijf ik een blog over de woonplek van je parkiet, namelijk de kooi. Ook het aanschaffen van een kooi lijkt een simpel klusje, maar valt nog wel tegen. En dat kan ik zeggen uit eigen ervaring. 

Mijn eerste kooi is een kooi had de volgende afmetingen 52 x 32,5 x 75 (lxbxh) en zag er als volgt uit: 


Een erg leuke en mooie kooi, qua formaat prima voor één parkietje. Maar voor 2 werd het eigenlijk al te klein. Doordat ze erg dicht op elkaar zitten, is de kans dat ze ruzie krijgen ook groot, dit heb ik zelf ervaren en had op een gegeven moment een vogeltje met een gerafeld (lees: kapot gebeten) staartje. 

Nu heb ik een prachtige kamervoliére waar ze genoeg ruimte in hebben en even op "hun zelf" kunnen zijn, als ze daar behoefte aan hebben. 

Daarom wil ik jullie graag wat informatie geven over minimale afmetingen van de kooi, gemeten voor een grasparkiet en een valkparkiet. Het formaat van de kooi is namelijk ook weer afhankelijk van het formaat parkiet dat je hebt. 

Deze maten zijn minimaal, hou in je achterhoofd: hoe groter hoe beter!

Aantal grasparkieten
Minimale afmeting (lxbxh)
Maximale tralie afstand*
1
50 x 30 x 50 cm
13 mm
2
60 x 32 x 55 cm
13 mm
4
85 x 45 x 70 cm
13 mm


Aantal valkparkieten
Minimale afmeting (lxbxh)
Maximale tralie afstand*
1
60 x 45 x 60 cm
19 mm
2
85 x 45 x 70 cm
19 mm
4
90 x 60 x 100 cm
19 mm



* Tralie afstand is de afstand tussen 2 tralies/spijlen in. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten